Radionice, demonstracije i rasprave

Na ovogodišnjoj konferenciji Dani e-infrastrukture pripremili smo niz radionica, demonstracija i rasprava:

  • HTC Cloud
  • Implementacija digitalnih znački u sustavu Moodle
  • Upravljanje istraživačkim podacima
  • Novosti u sustavu AAI@EduHr
  • Prikaz funkcionalnosti Informacijskog sustava visokih učilišta (ISVU)
  • Sinergija znanstveno-stručnog repozitorija i participativne enciklopedije: Kako sadržajima s Hrčka povećati pouzdanost članaka na Wikipediji? Kako sadržajima s Wikipedije povećati popularnost Hrčka?
  • OJS3 za urednike časopisa
  • Istraživački podaci – što s njima?
  • Korištenje računalnim klasterom Isabella
  • Koliko je pristupačan moj web
  • Baza podataka projektnih aktivnosti u znanosti i visokom obrazovanju Republike Hrvatske

 

Broj mjesta na radionicama je ograničen.

HTC Cloud

kalendar 7. 4. 2020. u 9:00 sati

trajanje  90 min

gdje Srce, učionica E1

opis Nova usluga Srca CRO NGI HTC Cloud korisnicima pruža 2 400 virtualnih procesorskih jezgri i 150 TB podatkovnog spremišta na kojima na jednostavan i fleksibilan način mogu pokretati proizvoljne programske sustave i aplikacije. Usluga je zasnovana na otvorenim sustavima OpenStack – posredničkom sustavu za računarstvo u oblaku i Ceph – posredničkom sustavu za uspostavu raspodijeljenog spremišta.

U okviru radionice bit će obrađen rad s okolinom HTC Cloud:

  • stvaranje slika virtualnih poslužitelja
  • stvaranje virtualnih poslužitelja na temelju postojećih ili vlastitih slika
  • stvaranje spremišta za pohranu podataka
  • stvaranje vlastitih privatnih računalnih mreža.

Dodatno će biti opisan rad s pripremljenim korisničkim aplikacijama:

  • platforme za analizu velikih podataka (Flink, Hadoop Spark)
  • platforme za razvoj Jupyter i R

platforma za uspostavu računalnih klastera EC3.

Radionica je namijenjena:

  • istraživačima
  • IT stručnjacima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja
  • administratorima informacijskih sustava
  • svim korisnicima koji imaju potrebu za izvođenjem programa za napredno računanje ili analizu velikih količina podataka.
  • nastavnicima u sustavu visokog obrazovanja

predavač predavač: Emir Imamagić, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Implementacija digitalnih znački u sustavu Moodle

kalendar 7. 4. 2020. u 9:00 sati

trajanje  90 min

gdje Srce, učionica B

opis Radionica je namijenjena svima zaposlenim u obrazovanju koji žele naučiti kako izraditi digitalne značke (digital badges) i kako se značkama koristiti te ih primjenjivati u nastavi za prikaz stečenih znanja i vještina.

Radionica započinje upoznavanjem s osnovnim pojmovima i konceptima u vezi sa značkama, a nastavlja se kroz praktičan rad. Sudionici će se upoznati s izradom značke, dodavanjem detalja i  postavljanjem kriterija za dodjelu znački u sustavu Moodle. Naposljetku, polaznici će naučiti kako povezati sustav Moodle i repozitorij Badgr.

Napomena: korisnici bi za potrebe radionice trebali izraditi korisnički račun u sustavu Badgr.

Radionica je namijenjena:

  • nastavnicima u sustavu znanosti i visokog obrazovanja
  • IT stručnjacima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja

predavač predavači: Petra Gmajner i Ana Zemljak Pećina, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Upravljanje istraživačkim podacima

kalendar 7. 4. 2020. u 9:00 sati

trajanje 90 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Brač

opis Teme radionice povezane su s načelima i smjernicama globalne organizacije Research Data Alliance (RDA) koja je usmjerena na razvoj društvenih i tehničkih uvjeta za otvoreno dijeljenje i ponovnu upotrebu podataka te poticanje inovacije temeljene na podacima.
Kako uštediti vrijeme i resurse, spriječiti pogreške, povećati kvalitetu istraživanja te olakšati napredak znanosti pomoću upravljanja istraživačkim podacima tijekom i nakon istraživanja teme su radionice koja je namijenjena znanstvenicima, istraživačima i studentima poslijediplomskih i doktorskih studija, ali i svima koji su zainteresirani za upravljanje istraživačkim podacima.
Sudionici će imati priliku čuti više o postupku izrade plana upravljanja podacima (Data Management Plan – DMP), a bit će  prezentirani i primjeri dobre prakse te praktične upute za  upravljanje istraživačkim podacima.
Radionica će istraživačima približiti važnost definiranja prava korištenja podacima pomoću licencija te ih upoznati s dostupnim alatima za odabir odgovarajuće licencije kako bi mogli objaviti vlastite istraživačke podatke ili se u svojim istraživanjima koristiti postojećim.

Radionica je namijenjena:

  • istraživačima

predavač predavači: Lovorka Barać Lauc, Hrvatska zaklada za znanost; Marta Matijević, Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu; Ljiljana Poljak, Sveučilišna knjižnica u Splitu


Novosti u sustavu AAI@EduHr

kalendar 7. 4. 2020. u 9:00 sati

trajanje 90 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Lopud

opis Nakon uvodnog dijela, koji je zamišljen kao upoznavanje sa sustavom i osnovnim pojmovima u vezi sa sustavom AAI@EduHr, na radionici će biti prezentirane novosti s naglaskom na uvođenje mogućnosti višestupanjske autentikacije u sustavu AAI@EduHr.
U cilju podizanja sigurnosti sustava AAI@EduHr, za usluge koje trebaju povećanu razinu sigurnosti uvedena je mogućnost višestupanjske (dvostupanjske) autentikacije, pri čemu prvi stupanj ostaje unos korisničke oznake i zaporke, sastavnih dijelova e-identiteta iz sustava AAI@EduHr, a kao drugi stupanj davatelji usluga mogu izabrati neki od sustava koji generira jednokratne lozinke (tokene). Trenutačno podržani sustavi koji generiraju jednokratne tokene su: OTP via SMS, Yubico Yubikey i TOTP. Implementirani sustav omogućuje dodavanje i drugih mehanizama za drugi stupanj autentikacije. Na radionici će biti demonstrirano kako vlasnici usluge mogu zatražiti uporabu dvostupanjske autentikacije za svoje usluge te kako iz korisničke perspektive izgleda pristup takvoj usluzi.
Jedan od ciljeva ove radionice je polaznicima pomoći u rješavanju problema iz prakse. Ako u praksi nailazite na probleme i imate pitanja, ova radionica je mjesto gdje takva pitanja možete postaviti.

Radionica je namijenjena:

  • IT stručnjacima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja
  • administratorima informacijskih sustava

predavač predavač: Mijo Đerek, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Prikaz funkcionalnosti Informacijskog sustava visokih učilišta (ISVU)

kalendar 7. 4. 2020. u 9:00 sati

trajanje 90 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Lastovo

opis Informacijski sustav visokih učilišta (ISVU) mrežno je orijentiran modularni informacijski sustav za podršku poslovnim procesima povezanim s nastavom na visokim učilištima i praćenjem tijeka studiranja studenata koji su propisani zakonskim aktima te statutima i pravilnicima visokih učilišta u Republici Hrvatskoj.
Uz ISVU Srce nudi akademskoj zajednici veći broj informacijskih sustava koji su interoperabilni te pružaju različite mogućnosti kod povezivanja i međusobne razmjene podataka.
Na radionici će biti prezentirane mogućnosti operativnog povezivanja sustava ISVU s ovim sustavima:

  • Informacijski sustav studentskih prava (ISSP)
  • Informacijski sustav akademskih kartica (ISAK)
  • Autentikacijska i autorizacijska infrastruktura sustava znanosti i visokog obrazovanja (AAI@EduHr)
  • Digitalni akademski arhivi i repozitoriji (Dabar)
  • Sustav za e-učenje Merlin
  • Informacijski sustav za potrebe reakreditacije visokih učilišta Mozvag2.

Uz navedeno prikazat će se mogućnosti sustava ISVU za automatizirano slanje obavijesti, višejezičnost i pristupačnost.

Radionica je namijenjena:

  • IT stručnjacima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja
  • administratorima informacijskih sustava

predavač predavači: Hana Miljanić i Siniša Ćosić, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Sinergija znanstveno-stručnog repozitorija i paticipativne enciklopedije: Kako sadržajima s Hrčka povećati pouzdanost članaka na Wikipediji? Kako sadržajima s Wikipedije povećati popularnost Hrčka?

kalendar 7. 4. 2020. u 9:00 sati

trajanje 90 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Mljet

opis Hrčak, portal hrvatskih znanstvenih i stručnih časopisa, početkom siječnja 2020. godine omogućuje slobodan pristup do otprilike 219000 radova objavljenih u gotovo 500 časopisa. Hrvatska Wikipedija pruža slobodan pristup do otprilike 214000 članaka. Prednost Wikipedije u odnosu na Hrčak je što je ova mrežna enciklopedija uglavnom poznata korisnicima interneta. Prednost Hrčka u odnosu na Wikipediju je što su podaci iz radova s Hrčka pouzdaniji od podataka iz članaka Wikipedije.
Cilj radionice je ukazati na mogućnost korištenja međusobnih prednosti ovih portala kako bi se povećala pouzdanost i opseg podataka na Wikipediji te popularizirali radovi s portala Hrčak. Također, cilj radionice je upoznati polaznike s konkretnim postupcima unapređenja ovih portala nadogradnjom i integracijom njihovih sadržaja: polaznici radionice će na Hrčku pronaći sadržaje za članke na Wikipediji te će pripremiti i dodati odabrane sadržaje s Hrčka u članke s Wikipedije u koje će dodati i citate i mrežne poveznice do korištenih radova na Hrčku.

Radionica je namijenjena:

  • nastavnicima i istraživačima
  • urednicima repozitorija i časopisa
  • knjižničarima i svima zainteresiranima za unapređenje sadržaja Wikipedije te promociju portala Hrčak

predavač predavač: Mirko Duić, Sveučilište u Zadru


OJS3 za urednike časopisa

kalendar 8. 4. 2020. u 13:30 sati

trajanje 180 min

gdje Srce, učionica B

opis Sustav Open Journal System (OJS) namijenjen je uređivanju i izdavanju znanstvenih časopisa u otvorenom pristupu kojim se globalno koristi više od 10 000 časopisa. Srce urednicima časopisa omogućava korištenje ažurnom verzijom sustava OJS3 u sklopu Portala hrvatskih znanstvenih i stručnih časopisa – Hrčak. OJS integrira niz koraka u procesu objavljivanja časopisa, kao što su zaprimanje članka, uredničke odluke, recenziranje, lektoriranje i objavljivanje, te urednicima časopisa omogućava efikasnije upravljanje navedenim postupcima.
Polaznici će na radionici u OJS3 okolini na Hrčku uspostaviti proces uređivanja svojeg časopisa te bi časopis nakon radionice trebao biti spreman za korištenje OJS-om.
Za radionicu nisu potrebna predznanja o OJS-u, ali polaznici trebaju biti dobro upoznati s procesom uređivanja časopisa kako bi taj proces mogli, uz pomoć voditelja radionice, prenijeti u OJS.

Radionica je namijenjena:

  • urednicima stručnih i znanstvenih časopisa

predavač predavači: Jakov Marin Vežić i Nino Katić, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Istraživački podaci - što s njima?

kalendar 8. 4. 2020. u 13:30 sati

trajanje 90 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Brač

opis Teme radionice povezane su s načelima i smjernicama globalne organizacije Research Data Alliance (RDA) koja je usmjerena na razvoj društvenih i tehničkih uvjeta za otvoreno dijeljenje i ponovnu upotrebu podataka te poticanje inovacije temeljene na podacima.
Jedan od uobičajenih zahtjeva financijera znanstvenih istraživanja u današnje vrijeme je trajno očuvati i dijeliti istraživačke podatke,  stoga će radionica pružiti uvod u princip FAIR podatka i standarda radi lakšeg pronalaženja, dijeljenja i ponovnog korištenja podacima.
Radionica će se također baviti izazovima kako potaknuti  i motivirati istraživače za izradu plana upravljanja podacima te certificiranjem repozitorija. Bit će pojašnjeno na koji način ustanove mogu provesti certificiranje radi povećanja održivosti i pouzdanosti repozitorija.
U sklopu radionice sudionici će imati priliku čuti više o općim informacijama i smjernicama povezanim s organizacijom RDA, predstavit će se dokument „23 smjernice: podrška za upravljanje istraživačkim podacima“ koji daje pregled besplatnih online izvora i alata za pomoć u pružanju podrške u upravljanju istraživačkim podacima te za uključivanje upravljanja istraživačkim podacima u knjižničarsku praksu.

Radionica je namijenjena:

  • knjižničarima
  • urednicima repozitorija

predavač predavači: Ivana Turk, Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek; Ivana Dorotić Malič, Sveučilišna knjižnica Rijeka; Draženko Celjak, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu; Kristina Posavec, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Korištenje računalnim klasterom Isabella

kalendar 8. 4. 2020. u 13:30 sati

trajanje 180 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Lopud

opis Računalni klaster Isabella sastoji se od 135 računalnih čvorova koji ukupno sadržavaju 3 100 procesorskih jezgri i 12 grafičkih procesora NVIDIA Tesla V100 kao zajednički resurs svih znanstvenika u Hrvatskoj. Namijenjen je izvođenju zahtjevnih računanja za potrebe istraživačkih projekata.
U okviru radionice bit će obrađen rad s računalnim klasterom – pohrana i priprema podataka za obradu, odabir programskih okolina, izvođenje korisničkih aplikacija putem sustava za upravljanje poslovima te nadzor izvođenja aplikacija i rada računalnih čvorova. Dodatno, bit će opisana mogućnost dijeljenja podataka putem sustava Puh izravno s računalnog klastera.

Radionica je namijenjena:

  • istraživačima
  • nastavnicima u sustavu visokog obrazovanja
  • IT stručnjacima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja
  • administratorima informacijskih sustava
  • svim korisnicima koji imaju potrebu za izvođenjem programa za napredno računanje ili analizu velikih količina podataka

predavač predavači: Martin Belavić i Katarina Zailac, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Koliko je pristupačan moj web

kalendar 8. 4. 2020. u 13:30 sati

trajanje 90 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Lastovo

opis Zakon o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora stupio je na snagu 23. rujna 2019. godine. Zakonom se propisuje nužnost uporabe standarda prilikom izrade mrežnih stranica, njihovog izgleda, načina navigacije kroz sadržaj, pretraživanje i strukturu.
Na ovoj radionici tim Srca prikazat će postupak provjere usklađenosti pristupačnosti 40-ak webova (javni web Srca i web-stranice usluga Srca) s navedenim Zakonom. Uz to, demonstrirat će se mogućnosti pojedinih alata (WAVE Evaluation Tool, WhatFont i WCAG Color contrast checker) koji su se koristili tijekom postupka provjere.
Uz navedeno cilj je i potaknuti razmjenu znanja i iskustava u akademskoj zajednici o navedenoj temi.

Radionica je namijenjena:

  • IT stručnjacima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja
  • administratorima informacijskih sustava
  • urednicima i web-developerima

predavač predavači: Jasmina Plavac, Gorana Kurtović, Danko Nakić i Mijo Krišto, Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu


Baza podataka projektnih aktivnosti u znanosti i visokom obrazovanju Republike Hrvatske

kalendar 8. 4. 2020. u 13:30 sati

trajanje 90 min

gdje City Plaza Zagreb, dvorana Mljet

opis Na radionici će se predstaviti osnove rada u Bazi projektnih aktivnosti i koristi njezine uporabe. Baza je primarno namijenjena za unos projektnih aktivnosti ustanova iz sustava visokog obrazovanja i znanosti u Republici Hrvatskoj. U Bazu je moguće upisati sve vrste projektnih aktivnosti neke ustanove (znanstvene i stručne projekte, projekte mobilnosti, razvoja kurikula i dr.) s detaljima o svakoj aktivnosti. Uneseni podaci se mogu koristiti za različite svrhe u kojima se traže informacije o toj djelatnosti ustanove, npr. moguće je povezivanje s drugim informacijskim sustavima (npr. CROSBI) ili preuzimanje podataka za potrebe vanjskih vrednovanja, npr. reakreditacije (u sustav MOZVAG), kao i prikaz projektnih aktivnosti na mrežnim stranicama ustanove.

Radionicom su obuhvaćene sljedeće teme:

  • razvoj i koristi Baze podataka projektnih aktivnosti,
  • pristup Bazi podataka projektnih aktivnosti,
  • (meta)podatkovni opis projekta,
  • interoperabilnost s drugim mrežnim platformama,
  • dodavanje novih projekata i
  • administracija postojećih zapisa.

Radionica je namijenjena:

  • zaposlenicima na ustanovama iz sustava znanosti i visokog obrazovanja koji vode evidenciju o projektima ustanove
  • administratorima informacijskih sustava (s naglaskom na one na ustanovama iz sustava znanosti i visokog obrazovanja)
  • istraživačima koji žele prikazati podatke o projektima u kojima sudjeluju
predavač predavači: Alen Vodopijevec i Karlo Hrenović, Institut Ruđer Bošković; Marina Cvitanušić Brečić, Agencija za znanost i visoko obrazovanje